اعمار مجدد مقبره گوهرشاد بیگم در هرات
درباره وبلاگ


این وبسایت در تاریخ 17/3/1387 تاسیس شده است. موضوعات این وبلاگ عبارتند از تاريخ افغانستان.ورزش افغانستان جغرافياي افغانستان.آب وهواي افغانستان.توضیح کامل درباره ی قوم های افغانستان. آثارباستاني افغانستان اقتصاد افغانستان.عكس هاي از افغانستان وديگرمناطق آن دانلود جديدترين آهنگ هاي افغاني وغيره........



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 68
بازدید دیروز : 70
بازدید هفته : 138
بازدید ماه : 939
بازدید کل : 20393
تعداد مطالب : 180
تعداد نظرات : 27159
تعداد آنلاین : 4

.::: وبسایت تخصصي افغانستان:::.
موضوعات این وبسایت تاریخ.قرهنگ.جغرافیا.اقوام افغانستان وتمام مسائل مربوط به افغانستان هست.
سه شنبه 27 بهمن 1388برچسب:, :: 21:35 :: نويسنده : مصطفی سعیدی

 اعمار مجدد مقبره گوهرشاد بیگم در هرات

 

مرحله‌ی ابتدایی ترمیم مقبره گوهرشاد بیگم در ولایت هرات توسط بخش علمی فرهنگی سازمان ملل و با کمک مالی کشور ناروی آغاز شده است.

مسئولان یونسکو می‌گویند: قسمتهایی از این مقبره تاریخی در این مرحله بازسازی خواهد شد.

سازمان یونسکو از دولت ازبکستان نيز خواسته است تا ساختمان مقبره امیرعلی شیرنوایی را که پنج سال قبل تخریب کرده است دوباره بازسازی کند.

این اولین مرحله‌ی کار ترمیم مقبره‌ی گوهرشاد در هرات است که كار اجرايي آن توسط سازمان یونسکو آغاز شده و قرار است در این مرحله گنبد دو طبقه و نقاشی‌های داخل ساختمان این آبده‌ی تاریخی بازسازی شوند.

خبرگزاري صداي افغان اعلان كرد: ایمل رسولی مشاور و هماهنگ‌کننده فعالیت‌های سازمان یونسکو در افغانستان می‌گوید: این مرحله حدوداً دوازده روز ادامه خواهد داشت و اجراي مرحله‌ی دوم نيز دوماه را دربر خواهد گرفت.

وی می‌گوید: یونسکو در سه نقطه‌ی این بنا نیز با همکاری وزارت اطلاعات و فرهنگ حفریات باستان شناسی انجام داده و این حفریات نتایجی را نیز درپی داشته است.

آقای ایمل گفت: دولت ناروی تمام هزینه‌ی این ترمیم‌ها را در بنای گوهرشاد پرداخت می‌کند.

بنای دیگری که در چند متری گنبد گوهرشاد بود و اکنون وجود ندارد مقبره‌ی امیر علی شیر نوایی است که پنج سال قبل توسط دولت ازبکستان تخریب شد.

یونسکو می‌گوید: دولت افغانستان باید از طریق دیپلماتیک با دولت ازبکستان گفتگو کند و از آنها بخواهد تا طرح جدیدی را که دولت افغانستان، ازبکستان و سازمان یونسکو برای ساختن دوباره‌ی این بنای تاریخی قبول کرده‌اند را به اجرا درآورد.

مقبره گوهرشاد یکی از ده‌ها بنای تاریخی درحال فروپاشی در هرات است و میان چند مناره‌ی مصلای باقی مانده قرار دارد که در زمان تیموری‌ها بنا شده و بیش از پنج‌صد سال قدمت تاریخی دارد.

با اين‌حال یکی از مناره‌های این بنای باستانی کج شده و نگرانی‌هایي را براي مسئولان اداره‌ی حفاظت از آبده‌های تاریخی افغانستان و سازمان‌هاي بين‌المللي به‌دنبال داشته است .

شدت اين نگراني‌ها به اندازه‌اي است كه مسدود شدن يكي از خیابان هرات که از میان مناره‌های مصلا و از کنار مقبره گوهر شاد می‌گذرد از جمله شروط اساسی سازمان یونسکو برای ثبت آبده‌های این شهر در لیست میراثهای فرهنگی جهان عنوان شد.

 

منبع:/afghanistanhistory.net



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب